[ویکی شیعه] ازدواج یا نکاح، ایجاد پیوند زناشویی به وسیله
صیغه عقد. در مذهب شیعه امامی ازدواج دو قسم موقت و دائم دارد. در ازدواج موقت، در صیغه عقد، مدت معینی در نظر گرفته می شود و بعد از آن مدت، زن و شوهر بدون
طلاق از هم جدا می شوند.
قرآن ازدواج را مایه آرامش دانسته و به مسلمانان توصیه کرده است که
مردان و زنان بی
همسر خود را همسر دهند. بر طبق روایات، ازدواج بزرگ ترین نعمت پس از نعمت اسلام ، نگه دارنده نصف یا دو سوم دین و سنّت پیامبر اسلام(ص) است.
در کتاب های توضیح المسائل،
احکام فقهی فراوانی برای ازدواج آمده است که از مهم ترین آنها این است که در ازدواج،
واجب است که صیغه عقد خواند شود و صِرف رضایت زن و مرد، در تحقق آن کافی نیست. تدین، خوش اخلاقی و خانواده خوب از ملاک های سفارش شده در روایات برای انتخاب همسر است.
[ویکی فقه] ازدواج (ابهام زدایی). واژه ازدواج ممکن است در معانی ذیل به کار رفته باشد: • ازدواج (نکاح)، همسر گرفتن مرد یا زن• ازدواج (ادبی)، صنعتی در نظم و نثر فارسی
...
[ویکی فقه] ازدواج (ادبی). ازدواج صنعتی است که در وسط نظم یا نثر کلماتی به هم نزدیک و پیوسته آورده می شود که حرف رَوی (یعنی حرف اصلی آخر آن ها) یکی باشد که به آن تضمین المزدوج نیز می گویند.
ازدواج صنعتی است که در وسط نظم یا نثر کلماتی به هم نزدیک و پیوسته آورده می شود که حرف رَوی (یعنی حرف اصلی آخر آن ها) یکی باشد که به آن تضمین المزدوج نیز می گویند. این صنعت در واقع یکی از فروع سجع متوازی است که برای آن اصطلاح خاصی وضع کرده اند.
تضمین المزدوج
تضمین المزدوج اولین بار در "مدارج البلاغه" دیده می شود و اصطلاح "اعنات القرینه" نیز از ادبای فارسی است.
← سخنی از جلال الدین همایی
به طور کلی در تضمین، رعایت حرف "روی" در آن
شرط ضروری به شمار می آید که به دو صورت ظاهر می شود: ۱. به صورت جناس؛۲. به صورت سجع متوازی و مطرف؛ مثل "رفیق و شفیق" "جفا و قفا" که جناس دارند و همچنین "سیرت و عادت" که سجع متوازی دارند که پهلو به پهلو و یا نزدیک هم بیاید؛ اما ازدواج یعنی از پی هم آوردن واژه های مسجع و متجانس و متناسب. در ازدواج یکی بودن حرف رَوی شرط نیست: (قال الله تعالی: و جئتک من سبأ بنبأ یقین.)
← نمونه
...
[ویکی فقه] ازدواج (فقه). ازدواج، همسر گرفتن مرد یا زن است که به سبب
عقد ازدواج همراه با
شرایط آن، تحقّق می یابد و از آن در باب نکاح و نیز به مناسبت در باب
جهاد سخن رفته است.
عقد ازدواج یا برای مدّتی معیّن منعقد می شود یا برای همیشه که از اوّلی به
متعه یا
ازدواج موقت و از دومی به ازدواج دائم تعبیر می شود.
حکم ازدواج
ازدواج به خودی خود برای
مشتاق آن و نیز به قول مشهور برای غیر مشتاق،
مستحب و ترک آن
مکروه است، امّا در صورت خوف وقوع در
گناه به سبب ترک آن، واجب است. ازدواج به لحاظ کسی که با او پیوند زناشویی بسته می شود یا
حرام است مانند
ازدواج با محارم یا مکروه است مانند ازدواج با
نازا و
شرابخوار و یا مستحب مانند ازدواج با زن
بکر (دوشیزه)، پاکدامن، فرزندآور و فرمان بردار شوهر.
نجفی جواهری، محمدحسن، جواهر الکلام، ج۲۹، ص۸.
اسباب
حرمت ازدواج دو شخص با یکدیگر عبارت است از:
← نسب
...
[ویکی فقه] ازدواج (قرآن). قرآن ، کتاب هدایت و سعادت بشری و منبع شایسته ای برای درک مفاهیم و مسایل ازدواج است.
ازدواج از ماده
زوج به معنای جفت ، عبارت است از قرین و همراه شدن دو چیز با یکدیگر و در اصطلاح
عرف و شرع ، پیمان زناشویی است که براساس آن برای مرد و زن در برابر هم، تعهدات اخلاقی و حقوقی پدید می آید.
مشتقات
در این مدخل از واژه های « زوج » و برخی مشتقات آن، «عقدة النکاح»، «میثاقا غلیظا»، «نکح» و مشتقات آن استفاده شده است.
عناوین مرتبط
آثار ازدواج ، احکام ازدواج ، ازدواج در جاهلیت ، اهمیت ازدواج ، فلسفه ازدواج ،
ولایت در ازدواج .
[ویکی فقه] ازدواج (نکاح). ازدواج، همسر گرفتن مرد یا زن است که به سبب عقد ازدواج همراه با شرایط آن، تحقّق می یابد و از آن در باب نکاح و نیز به مناسبت در باب جهاد سخن رفته است.
عقد ازدواج یا برای مدّتی معیّن منعقد می شود یا برای همیشه که از اوّلی به متعه یا ازدواج موقت و از دومی به ازدواج دائم تعبیر می شود.
حکم ازدواج
ازدواج به خودی خود برای مشتاق آن و نیز به قول مشهور برای غیر مشتاق، مستحب و ترک آن مکروه است، امّا در صورت خوف وقوع در گناه به سبب ترک آن، واجب است. ازدواج به لحاظ کسی که با او پیوند زناشویی بسته می شود یا حرام است مانند ازدواج با محارم یا مکروه است مانند ازدواج با نازا و شرابخوار و یا مستحب مانند ازدواج با زن بکر (دوشیزه)، پاکدامن، فرزندآور و فرمان بردار شوهر.
اسباب حرمت ازدواج دو شخص
اسباب حرمت ازدواج دو شخص با یکدیگر عبارت است از:
← نسب
...