ساتی

فرهنگ اسم ها

لغت نامه دهخدا

ساتی. ( اِخ ) رجوع به ساطی شود.

ساتی. ( اِخ ) الهه هندی. دختر داکشا وهمسر شیوا است. چون پدرش شوهر او را تحقیر کرد ساتی خود را در آتش انداخت.

ساتی. ( اِخ ) درنزد مصریان قدیم فرشته ای است موکل بر ارواح. در آثار باستانی مصر تصویر او در حالی که روح بصورت مرغی بر زانوی او نشسته دیده میشود. ( قاموس الاعلام ترکی ).

ساتی. ( اِخ ) معروف به اِریک آهنگ ساز معروف فرانسوی ( 1866 - 1925 م. ) است.

ساتی. ( اِخ ) پسر لاودای از جنگاوران عصر غازان خان ایلخان ایران ( 694 - 703 ) است. رجوع به تاریخ غازانی ص 98 و 99 شود.

ساتی. ( اِخ ) ( امیر... بهادر ) در شمار دلاوران سلطان اویس جلایری ایلکانی ( 757 - 777 ) مذکور است. بسال 765 که میان شاه شجاع مظفری و برادرش شاه محمود آتش اختلاف بالا گرفت و شاه محمود از سلطان اویس یاری خواست سلطان اویس به ظاهر برای کمک به شاه محمود و در معنی برای تسلط بر قلمرو حکمرانی آل مظفر سپاهی را از تبریز به اصفهان روانه کرد وامیر ساتی بهادر از سرکردگان آن سپاه بود، و در نبردی که در دهی بنام خونسار در شمال شرقی شیراز در پنج فرسخی جنوبی گلخنگان از بلوک سرچاهان سردسیر فارس روی داد امیر ساتی فرمانده میسره سپاه شاه محمود بود. رجوع به تاریخ گزیده چ لندن ص 691 و حبیب السیر چ خیام ج 3 ص 297 و تاریخ عصر حافظ غنی ص 206 و 211 شود.

فرهنگ فارسی

در نزد مصریان قدیم فرشته ایست موکل بر ارواح .در آثار مصریان تصویرش در حالی که روح بصورت مرغی بر زانوی وی نشسته مصور شده .
در شمار دلاوران سلطان اویس جلایری ایلکانی مذکور است

فرهنگ عمید

آیینی در میان هندوها که طبق آن زنی که شوهرش می مرد باید خود را در آتشی که برای سوزاندن جسد آماده می شد، می انداخت تا با جسد او بسوزد و خاکستر شود.

گویش مازنی

/saati/ موقع و وقت

دانشنامه عمومی

ساتی (اسطوره مصر). ساتیس، ساتت یا ساتی، خدای سیل در رود نیل پنداشته می شده است. او یکی از ایزدبانوان مصر علیا بود و همراه با خنوم و آنوکت، بخشی از سه گانه الفانتین را تشکیل می دادند. فرقهٔ او در شهر باستانی اسوان در جنوب مصر بوده است. در جنوب مصر او را به عنوان مادر رود نیل می شناختند. [ ۱]
ساتیس این خدا با داشتن روسری کرکس و تاج سفید مصر علیا و آراسته به شاخ بزکوهی و در حال حمل تیر و کمان ترسیم شده است. او را در حالت جاری ساختن آب نیل به بیرون از بستر خود و آبیاری زمین نیز به تصویر کشیده اند. [ ۲]
عکس ساتی (اسطوره مصر)عکس ساتی (اسطوره مصر)
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلف

دانشنامه آزاد فارسی

ساتی (suttee)
(در سانسکریت به معنای «زن وفادار»). رسمی رایج در هندوستان؛ به موجب آن زنانی که بیوه می شوند خود را، یا به همراه جسد همسرشان یا اگر همسرشان مدتی پیش تر مرده باشد جدا از وی، در تل مرده سوزان افکنده می سوزانند. قدیمی ترین ذکری که از این مراسم شده به ۳۱۶پ م باز می گردد. نخست مراسمی بود در انحصار اعضای خانوادۀ سلطنتی، اما سپس عمومیت یافت و قانونی شد. در ۱۸۲۹ انگلیسی ها آن را ملغی کردند، اما در بعضی نقاط دورافتادۀ هندوستان تا ایام اخیر وجود داشت. عمل به قانون ساتی اگرچه اختیاری بود، در اجتماعات سنتی بیوه ای که از عمل به آن امتناع می کرد طرد می شد.

پیشنهاد کاربران

رسم ساتی، یک آیین مذهبی در میان جوامع هندی بود که در آن، زنی که شوهرش را به تازگی از دست داده بود، در مراسم ختم شوهرش، خودش را آتش می زد. در هند باستان این رسم اهمیت فرهنگی و دینی بسیاری داشت و نشانه وفاداری زن به شوهر تلقی می شد. هر چند بیشتر ساتی ها به صورت داوطلبانه انجام می گرفت اما فشارهای خانوادگی و اجتماعی و اجبارها زن را به شرکت در این مراسم وا می داشت. رسم ساتی هم در بین زنان عادی و هم در بین زنان اشرافی رایج بود و یک فریضه دینی محسوب می شد. این سنت دینی از تاریخ ۱۸۲۹م نادر و غیر قانونی شد.
...
[مشاهده متن کامل]

در اصطلاح اساطیری، ساتی نام همسر شیوا بود. پدر ساتی هرگز به شیوا احترام نمی گذاشت و اغلب او را تحقیر می کرد. او برای اعتراض به نفرتی که پدرش نسبت به شوهرش داشت، خود را سوزاند. در حالی که در حال سوختن بود، دعا کرد تا دوباره به عنوان همسر شیوا متولد شود. این اتفاق افتاد و تجسم جدید او پارواتی نام داشت. مردم عادت داشتند رسم ساتی را بر اساس این داستان توجیه کنند، اما زمانی که ساتی خود را سوزاند، او یک بیوه نبود، و بنابراین رسم ساتی کاملاً بی ارتباط با این داستان است.
طبق آداب و رسوم هندوهای باستانی، رسم ساتی نمادی از ازدواج است. این یک عمل داوطلبانه بود که در آن زن به نشانه ی همسری وظیفه شناس به دنبال شوهرش تا آخرت می رفت. بنابراین، این بزرگترین نوع فداکاری یک زن نسبت به شوهر مرده اش تلقی می شد. با گذشت زمان، این یک عمل اجباری شد. زنانی که نمی خواستند اینگونه بمیرند، به روش های مختلف مجبور به این کار شدند. به طور سنتی، یک زن بیوه هیچ نقشی در جامعه نداشت و یک بار به حساب می آمد. بنابراین، اگر زنی هیچ فرزندی نداشت که بتواند از او حمایت کند، برای پذیرش ساتی تحت فشار قرار می گرفت.
به گفته آنماری شیمل در زمان حکومت اکبرشاه، او که از رسم ساتی بیزار بود، در سال ۱۵۸۲ میلادی ساتی از روی اجبار را غیرقانونی کرد. رضا پیربهایی در این گزارش تردید کرده و منبع آن را معتبر نمی داند.

ساتی
منابع• https://fa.wikipedia.org/wiki/ساتی_(رسم)

بپرس